Zakłady „KENOTRON” biorą swój początek w połowie lat 1920. kiedy to w Warszawie powstała sp. z o.o. – Polskie Zakłady Radjotechniczne „KENOSTAL”. Początkowo znajdowała się przy ul. Tłomackie 2, a następnie przy Długiej 53. Działalność rozpoczęła jako przedstawicielstwo francuskiej fabryki transformatorów „Stal”, a następnie wytwórni lamp radiowych „Radiotechnique”. W 1928 r. rozpoczęła współpracę z paryską firmą „Kenotron” jako generalny reprezentant na Polskę produkowanych przez tę firmę aparatów radiowych oraz podzespołów. Sprzedaż francuskich odbiorników nie rozwinęła się na większą skalę.

Na początku 1932 r. powstają Zakłady Radjotechniczne „KENOTRON” Sp. z o.o., pierwszy adres ul. Żabia 3, następny Niecała 4, a w końcu Elektoralna 10.
W 1933 roku rozpoczął się montaż własnych aparatów, wykorzystując podzespoły polskich producentów.
Sprzedaż aparatów francuskich została zakończona prawdopodobnie w 1934 r.

  • Oferta aparatów francuskich z 1932 roku

.

A to już reklama polskiego wyrobu z 1933 roku

W następnym roku z firmy odchodzi inż. Benedykt Rawicki będący równocześnie właścicielem Polskich Zakładów „Croix” oraz Polskiej Fabryki Kondensatorów „Filtrad” i zakłada wówczas firmę „RADIO – UNION”.
Od 1935 roku wyłącznym właścicielem nowych zakładów „Kenotron” zostaje Dawid Rawicki. Rozwija produkcję aparatów radiowych, wzmacniaczy głośnikowych, głośników dynamicznych oraz transformatorów radiowych.
Zakład unowocześniał stale swoją produkcję dbając przy tym o wygląd aparatów – chassis i podzespoły lakierowane na kolor złoty. Stosował lampy firmy Tungsram sygnowane nazwą firmy. Kenotron brał udział w krajowych wystawach radiowych, aż do ostatniej DWR w sierpniu 1939 r. Wybuch wojny położył kres działaniu firmy.

1935/36

Model 1935
2 obwody; 3 + 1 lamp: E424, x, C443, 1802; układ reakcyjny, głośnik dynamiczny, zasilanie: Z, S, B.
Aparat z kolekcji Marcina Seliwiaka

wymiary: 33 x 44,5 x 23 cm
„Model popularny”

1936/37

TENOR "Model popularny ze skalą zegarową". 1 obwód; 2 + 1 lamp; 3 zakresy; głośnik dynamiczny; podwójny eliminator; zasilanie: Z, S;
KLUB    3 obwody; 3 + 1 lamp; 3 zakresy; głośnik dynamiczny; regul. barwy tonu;    zasilanie: Z, U, B

1937/38

JAWA
1 obwód; 3 + 1 lamp: 3 zakresy, głośnik elektrodynamiczny; eliminator; zasilanie: Z, U, B

MUZA
2 obwody; 3 zakresy; 3 + 1 lamp;; głośnik dynamiczny; eliminator; zasilanie: Z

AS
3 obwody; 3 + 1 lamp; 3 zakresy; głośnik dynamiczny; eliminator; 
lampy Z: TAF3, TAF7, TAL4, PV495;
zasilanie: Z, U, B.
„Luksusowy”

SUPER 938
7 obwodów; 4 +1 lamp; superheterodyna; 3 zakresy; ARW; głośnik
dynamiczny; zasilanie: Z, U

Z kolekcji Marcina Seliwiaka

1938/39

RENOMA
Superheterodyna; 3 zakresy; 4 lampy;
Z –  x, x, x,          EM1, AZ1;
B – KK2, KF3, KBC1, KL1;
głośnik dynamiczny

RAPSODIA
Superheterodyna; 7 obwodów; 4 lampy; 3 zakresy;  głośnik dynamiczny;
Z –  EK2, EF9, EBC3, EL3, EM1, AZ1;
wymiary: 56 x 32 x 25 cm
„Luksusowy”

W sezonie Kenotron produkował ponadto 2 odbiorniki: Syrena – popularny, bateryjny oraz Ludowy – bateryjny.

1939/40

SONATA

Superheterodyna; 3 lampy; 3 zakresy; głośnik dynamiczny; zasilanie: Z, U, B „Luksusowe wykonanie”

ROBOT

Superheterodyna; 5 lamp; 3 zakresy; głośnik dynamiczny; klawiatura wybierania stacji; zasilanie: Z, U, B

LILIPUT
Superheterodyna; 6 obwodów; 3 zakresy; 3 lampy; głośnik dynamiczny; zasilanie: Z i U; „Mini aparat formatu amerykańskiego”

AIDA

Superheterodyna; 3 zakresy; 4 lampy; głośnik dynamiczny; klawiatura wybierania stacji; zasilanie: Z, U, B